Capcom : Le jeu PC se développe

Logo CapcomChristian Svensson, vice-président de Capcom, a répondu à toutes les questions des membres du forum officiel de Capcom il y a quelques jours avec pour sujet principal, les prochains projets du studio. Une des questions, posée par un certain Mike, demandait pourquoi le studio ne s’intéressait pas au jeu PC. Sûrement en référence au choix du studio de ne pas développé Super Street Fighter sur PC (il sortira finalement sous la version Arcade Edition le 11 Juin prochain). Christian Svensson répond par un pavé :

Svensson: I’m reading this question a little differently, more as a plea for more support.
The push for PC gaming within Capcom over the years has been lead by a select few people (I’m one, putting my money where my mouth is with my forecasts… [Jun] Takeuchi-san is another huge supporter on the development side). From the moment I walked in nearly six years ago, I viewed PC as extremely important for the company, not just to grow a new audience for our brands, but because of what the PC market teaches a company.
Our technology on all of our platforms is informed by and pushed on the PC. Engineering insights from Intel and Nvidia have helped make MT Framework the powerhouse that it is, which has helped us on nearly any/every platform, from high-end PC to X360/PS3 to smart phones and 3DS.
Being a global company means bringing your content to all platforms. As we continue to expand our businesses in Russia, China, Korea and Brazil, the PC becomes increasingly important as it is the primary platform in those territories.
Over the years, the producers continue to learn lessons about the PC gaming market and how it differs from that which they know well on the console side of the house. Please understand, the PC gaming market in Japan is rather small historically (though in recent years, it is growing rather quickly especially in the online space) so their personal experiences with PC gaming are often different from those of Western developers.
But PC gaming’s profile is growing at Capcom. Both I in the US and our European team continue to request PC SKUs for new titles. We’ve got more titles coming with PC versions than ever before (e.g. RE: Operation Racoon City, Dead Rising 2: Off the Record, Super Street Fighter IV: AE, etc.). At greenlight meetings, our Japanese COO is often one of the first people to ask the producer for a PC version.

Voilà des propos étranges pour le studio qui il y a quelques mois ne voulait plus développer pour le PC, jugé insuffisamment rentable. Oui mais cette attirance pour le jeu PC se fait pour deux raisons, le PC a à nouveau pris le dessus sur les consoles du point de vue technologique. Microsoft et Sony s’étend mis d’accord pour utiliser leurs consoles jusqu’en 2014 et Nintendo qui avec sa Wii 2 ne fera que s’aligner sur ses concurrents, le PC a quartier libre pour au moins 3 ans. Seconde raison et pas des moindres, le marché chinois penche vers la plateforme PC, en effet, cette plateforme est très économique pour ce pays et comme elle est la plus polyvalente, elle prend largement le dessus sur les consoles next-gen. Bref, une bonne nouvelle pour les joueurs PC de plus en plus privilégiés entre l’annonce de Crytek, celle de DICE, le soutien de Valve et ses propos sur les statistiques de Steam.
Alors Capcom n’a plus qu’à se décider à nous envoyer des jeux pour les tester !